HAJDU
Elég sok embernek volt HAJDU porszívója, valószínűleg ez volt a legelterjedtebb magyar márka. 350W-os motorral voltak szerelve az 1301-es típusok. A burkolatuk fém, szögletes, a fedlapjaik elég törékenyek. 1980-ban volt műanyag békazár, a többin fém. Túl sok típust nem gyártottak, típusai: HAJDU 1301, 1302, 1303, 1304, 1305. Az 1302-esből és az 1303-asból forgalomba nem került, mivel ezek csak kísérleti darabok voltak. A legritkább az 1305, azért ritka mert nem a legjobb minőségű, nem volt hosszú életű, így ha elromlott sokan ki is dobták. Elég ritka még az 1304-es típus is, ennek azonban a műanyag burkolata tovább bírta mint az 1305-ösé, így ebből a típusból lehet még találni jó állapotú darabokat. A Hajdúsági Ipar Művek 1987-ig gyártott porszívókat, utána átadta a kalocsai AFIT-nak, ahol elkezdődött a JUMBÓ-k gyártása.
Hajdu 1301:
Hajdu 1304:
Hajdu 1305:
JUMBO
A forma lényegében egy az egyben ugyanaz, csak a JUMBÓ 2-3 cm-rel kisebb a HAJDU-nál, és sokkal nagyobb teljesítményű motorokkal van ellátva, és a legszembetűnőbb különbség az, hogy minden típusnál a fedlapok sötétbarnák, nemúgy mint a HAJDU-nál, ahol szinte minden színben kapható volt. JUMBÓ-ból hat szériát gyártottak: a T1100 -ast, T-800/500(Yugo), T850-est, T750 -est, T-450-est, és a T-350-est, aminek a teljesítménye megegyezett a HAJDU-éval. A JUMBÓ-kat 1987-től 1995 -ig gyártották, először a kalocsai AFIT, később, az utolsó években '93-'94-től már Budapesten szerelték össze őket. Az ilyen utólsó évekből való darabokon már az FVV logója van.
Jumbó T-800/500(Yugo):
Jumbó T-350:
Jumbó T-750:
Jumbó T-1100:
DNYIPRO
Ukrán-Szovjet gyártmányú, a motorja és a kapcsolója valamint az üzemeltetési adatokat tartalmazó táblája a Szovjetúnióban készült, a palástja, fedlapjai és a többi alkatrésze pedig ukrajnában és ott is szerelték öszze. Mivel a szovjet Rakéta motor van benne a teljesítménye is megyegyezik a Rakétáéval, 400W-os. 3 kereke van, azokat is a Rakéta porszívókból hozták át. A kábelén olyan a csatlakozás mint a Tájfun porszívóén, így az is jó bele, A gégecsöve is Rakéta termék, egy az egyben ugyanaz, mint a RAKÉTA 7M-é. A porszákkapacitása nem túl nagy, így gyakran kell kipucolni a zsákot.
POREX/BVG
Szintén magyar gyártmányú a POREX porszívó. Baján gyártották a Villamosipari Gyárban. A fogóját kivéve az egész porszívó fémlemezből van. Két féle változat ismert, az egyiken a csúszótalpak végei le vannak kerekítve, a másikon már szögletesebb csúszótalpak vannak. Ha a csövet a másik végéhez csatlakoztattuk akkor fújni is lehetett vele. A BVG is egy az egyben ugyanez, csak annak a díszlécébe BVG ( Bajai Villamosipari Gyár) van írva, és a csúszótalpa kerek. A teljesítménye megegyezik a POREX teljesítményével, mivel ugyanaz a motor van benne.
POREX:
Kerek talpas:(1963) Szögletes talpas:(1961)
BVG:
CSAJKA
A Csajka porszívó nagyon hasonlít az 1. szériás porszívókra, csak kerekek hellyett ,,csúszótalpai" vannak.1963-tól 1974-ig gyártották a PN-370-es (csúszótalpas) típust, 1974/75-től 1988-ig gyártották a Csajka 3-ast, aminek a formája teljesen eltért a régitől, már kerekei is voltak, a teste csak sima hengeres volt, nem kúpos, a fedlapok pedig laposak. 1989-től a '90-es évek közepéig már csak két típust gyártottak a Csajka 10-est és a Csajka 10K-t. A különbség annyi volt köztük, hogy más-más tartozékok jártak hozzájuk, de a többi ugyanaz.
Csajka PN-370:
Csajka 3:
Csajka 10K:
TÁJFUN
Szovjet gyártmányú még a TÁJFUN porszívó is. Volt olyan aminek a hátsó kerekei hasonlítanak az 1. szériás rakéta kerekéhez. A képen látható piros porszívó 1990-es évjáratú. Általában 600W-os motorral szerelték őket. Az akkori gépekhez képest, előnye, hogy nincs portárolásra alkalmas pozsákja, mivel ,,dézsás" kivitelezésű, így az alsó fém tartályába gyűlik a kosz, csak egy védőszövet van benne ami nem engedi a koszt a motortérbe. Kicsatolható kábellel és telítettségjelzővel látták el őket.
TÁJFUN-M:
TÁJFUN 600:
Szovjet gyártmányú a ,,SATURNAS" (Szaturnusz) porszívó. A gép külsőre tökéletes gömb alakú, tisztításhoz a békazárak oldásával két ,,félgömbre" bontható szét. Ez is dézsás kivitelezésű, a szemét az alsó félgömbben gyűlik össze, porzsákszövetből készült tányér van benne, mely nem engedi a szemetet a motortérbe. A pozsák karimája felel meg a Szaturnusz gyűrűjének. 3 görgőn mozog, 400W-os a motorja, a Rakéta típusok csövei illszkednek bele. 1974-es évjáratú.
Szaturnusz:
A Szovjet ,,Szaturnusz" ellentéte a magyar gyártmányú VÉNUSZ. Körülbelül az 1950-es években készült a Bajai Villamosipari Gyár szinte első porszívójaként, a POREX mellet. Görgői, kerekei nincsenek, két bakelit csúszkán mozog. A gép első része a békazárak oldásával vehető le, amibe a merevített porzsák van, így a gép a szemetet, az első végébe gyűjti, a pozsák csak a motort védi a kosztól. A gépek palástja az újabbakon már műanyag, viszont a régi, első gépeken még alumíniumból volt. A kapcsoló ki volt vezetve a gép fogantyújába, amibe a hálózati kábel kivezetése is volt. A gépnek a motorját és a kapcsolóját még a HAJDU 1301-es porszívógépnél is alkalmazták a gyártás elején.
VÉNUSZ:
ETA
Sok féle ETA porszívó létezik,a régebbi típusokból annyi létezett, hogy lehetetlen mindet fejben tartani. Egy pár ismertebb régi típus:
2.400, 0.400, 0.405, 0.402, 0.417, 0.418, 1.418, 7.400, 1.400, 3.400
A régi típusok még fém palásttal készültek, de az ,,újabb" kb. 20 éves gépeket már nagyrészt 2db-ból álló műanyag burkolattal szerelték. Ezek elég strapaállóak, egy gyenge pontjuk az első fedél feletti vékony műanyag, ami az első lapot és a gégecsövet is tartja, sőt porszívózásnál, innen fogva húzzák arrébb a gépet, így ha nem vigyáznak rá, akkor a műanyag burok sokszor itt eltörik, de a barkácsoló kedvűek, házilag, gyorsan és jól meg tudták javítani.
Régen az ETA gépek is jó minőségűek voltak, amíg Csehszlovák motorokat építettek a gépekbe, de mióta kínai, koreai motorokat tesznek a gépekbe, már az ETA gépek se a régiek. Az utolsó Csehszlovák motorral gyártott porszívó az ETA 0.410-es volt
2.400:
0.405:
0.400:
0.402:
0.418:
ETA 1.418:
0.417:
ETA 1.400:
ETA 7.400:
ETA 3.400:
IDEAL
Román, ELECTROMURES gyártmánya, 1971-ből. Típusa: Ideal AP-8
Görgői nincsenek, hanem csúszkáin mozog. 420W-os a motorja, eredeti és működőképes állapotú.
1971-es:
Készült 1979-ben is, ebbe is ugyanaz a motor volt, csak a külseje változott meg, a palástja már nem fém, hanem préselt papírból van, s, már görgőket is kapott. Típusa: IPEE
1979-es:
AKA
Az AKA porszívókat 1992-ig gyártották. Elég sok típust gyártottak. Az első képeken a BS06 típusú porszívó látható. A burkolata megegyezik a Trabant személygépkocsikon használt burkolattal. Az adattáblán lévő kód alapján állapítható meg az évjárata, a képen lévő porszívót 1980 márciusában gyártották. Ugyanúgy tud fújni, mint a Rakéták, csak a csövet a másik végéhez kell csatlakoztatni.
AKA BS06:
Az AKA BSS13 erősen hasonlít az ETA 0.417-es gépre. Ebbe is ugyanaz a motor volt mint a BS06-ba, mivel egy időbe és egy gyárba készültek. A kettő közül a BS06 volt a drágább, mert annak már volt automatikus kábelvisszacsévélése és telítettségjelzője, viszont a kapcsolója ugyanaz mint a BSS13-nak és ahhoz lehetett kapni motoros szőnyegporoló fejet, ami az egyik képen látszik.
AKA BSS13:
Hozzá való szőnyegporoló:
Egy másik, típusa az AKA Format 2002. Ez már jóval több extrával volt szerelve mint a BS06. Itt már lehetett szabályozni a teljesítményt is, a porzsáktelítettségjelző pedig már egy kis égő volt, ami ha megtelt a zsák, kigyulladt. Ez is kábelcsévélős volt, a porzsákja pedig valamivel nagyobb mint a BS06-é.
AKA Format 2002:
AZ AKA elég sok kéziporszívót gyártott amik nem mindig voltak egyformák küllemre, de a motor mindegyikbe ugyanaz. Az itthon talán legismertebb típus az AKA HSS20. Ebből még elég sokat találni manapság is. Többségében 400W-os motorokkal szerelték.
AKA HSS20: (1986)
OMEGA
Omega:
A burkolata ugyanolyan ,,Trabant" burkolat mint az AKA BS06-é.
Létezik belőle kéziporszívó és fekvőporszívó is, de a nagyrészük ilyen burkolattal készült. A fekvőporszívóban ugyanaz a motor van mint az AKA BS06-ban, a kéziporszívógépben pedig olyan a motor, mint az AKA HSS20-ba, mivel ugyanott készültek. Az omegával is lehet fújni, csak a csövet a másik végébe kell dugni. A helyváltoztatásra 4 műanyag kis görgő szolgál, amik a porszívó 4 sarkába vannak elhelyezve.
Fekvőporszívó:
Kéziporszívó:
|